و به شعارهایمان عینیت دهیم، اگر میگوییم در سایه دین، دنیا و آخرت شما تضمین شده، جوانان باید این موضوع را تحقق یافته ببینند.دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم بهرهبرداری رسمی از دومین دستگاه حفار اتوماتیک ( تی بیام ) در خط 7 متروی تهران، ضمن تسلیت به مناسبت سالگرد رحلت امام(ره) با بیان اینکه خدمت به خلق برای انسان شرافت و عزت میآورد، افزود: مهمترین رویکرد و جهت عبادت اجتماعی، خدمت به خلق خداست و از این منظر است که امروز ما در مجموعه مدیریت شهری کار و تلاش میکنیم؛ چرا که این کار را مجاهدت میدانیم.
شهردار تهران افزود: تمام کسانی که در مجموعه مترو و در سایر حوزهها تلاش میکنند در خدمت خلق خدا هستند و برای رفاه، آسایش و حفظ سلامتی و جان مردم زحمت میکشند، چنانچه با ساخت مترو ترافیک و آلودگی هوا کاهش مییابد و از این منظر ما میتوانیم سلامتی و جان بسیاری از شهروندان را حفظ کنیم و مانع از کوتاه شدن عمرشان شویم.وی در مورد خط 7 مترو گفت: این خط مترو از خطوط مهم و طولانیترین خط شبکه مترو است که امروز با راهاندازی یک دستگاه حفار اتوماتیک دیگر امیدواریم بتوانیم به ساخت این خط سرعت بخشیم.قالیباف تصریح کرد: دستگاههای حفار اتوماتیک این امکان را ایجاد میکند که بتوانیم، منضبط تر، سریعتر و با ایمنی بیشتر و هزینه کمتر خطوط مترو را توسعه بخشیم اما این فرصتی است که نباید اجازه دهیم تبدیل به تهدید شود چرا که اگر اعتبارات مورد نیاز تامین نشود این دستگاهها آنطور که باید و شاید و با ظرفیت ممکن نمیتواند کار خود را ادامه دهد.
وی افزود: زمانی به شهروندان گفتیم که درصورت تامین اعتبارات قادر خواهیم بود سالی 30 کیلومتر مترو بسازیم که این مهم امروز با راهاندازی دستگاههای حفار اتوماتیک محقق شده است و میتوانیم روزانه به وسیله هر دستگاه 15 متر تونل حفر کنیم اما برای ادامه این کار نیاز به حمایت و تامین اعتبارات لازم داریم. قالیباف خطاب به مدیرعامل مترو گفت: ضمن توسعه تونلها نباید ساخت ایستگاهها را هم فراموش کنیم و باید حفر تونلها همزمان با ایجاد ایستگاهها باشد.شهردار تهران همچنین در حاشیه برگزاری این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: بهزودی یک دستگاه اتوماتیک دیگر در خط 6 مترو فعال میشود که با به کارگیری این دستگاهها میتوانیم کار را با کیفیت و سرعت بیشتر پیش ببریم، ضمن اینکه با رفع معارضان کمتری مواجه خواهیم بود.
وی افزود: درصورت تامین اعتبارات برای حفر روزانه 15 متر تونل توسط هریک از دستگاههای تی بیام میتوانیم 15 کیلومتر مترو توسط این دستگاهها و 15 کیلومتر نیز توسط روشهای دستی و به شیوههای قدیم حفر و احداث کنیم اما اکنون بهطور مثال خروجی یکی از دستگاههای حفار اتوماتیک که اخیرا فعال شده 10 متر در روز است که امیدواریم وزارت کشور و دولت کمکهای بیشتری به بخش حملونقل و بهویژه مترو داشته باشند.
سال 91، آغاز بهرهبرداری از خط 7
در این مراسم مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: خط 7 مترو 27 کیلومتر طول دارد که از میدان صنعت در شمال غربی تهران آغاز و با عبور از مجاورت برج میلاد، بزرگراه شهید چمران، توحید و بزرگراه نواب به سمت جنوب شرق تهران تغییر مسیر داده وبا عبور از خیابان مولوی، بازار، بزرگراه شهید محلاتی و ورزشگاه تختی ادامه مییابد.وی افزود: با به کارگیری دستگاه حفار اتوماتیک، ایمنی در ساخت بسیار بالا میرود بهگونهای که از خطر نشست زمین جلوگیری میشود و قیمت تمام شده نیز مقرون به صرفهتر است.
وی افزود: برای آنکه دستگاههای حفاری بتوانند با سرعت مناسب کار خود را دنبال کنند باید ماهانه 5 میلیارد تومان برای کارکرد هریک از این دستگاهها هزینه شود. وی با بیان اینکه براساس برنامهریزی باید تا سال 91، 7کیلومتر از این خط به بهرهبرداری برسد گفت: براساس زمانبندی، کمی از برنامهها عقب هستیم که نیازمند تامین اعتبارات بوده تا با سرعت بیشتر کارها را پیش ببریم. وی ادامه داد: امیدواریم امسال که سال جهاد اقتصادی است با تامین اعتبارات مورد نیاز روند کارها و پیشرفت خطوط مترو نیز بهگونهای باشد که با این سال همخوانی داشته باشد.
بر این اساس، در خط 7 متروی تهران تونلها به روش تمام مکانیزه و با استفاده از 2دستگاه حفار از نوع متعادلکننده فشار زمین ساخته خواهد شد.همچنین محل ورود دستگاههای حفار خط 7، تقاطع بزرگره شهید نواب صفوی و خیابان قزوین درنظر گرفته شده و حفاری از 2سمت جنوب به شمال و غرب به شرق انجام میشود.